عبدالحمید قدیریان در جلسه عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» که به بررسی آثارش در نمایشگاه «نور هدی نور حسین است بس» اختصاص داشت، تولیدات هنری خود را یک پژوهش دانست که با زبان نقاشی نشان داده شده است.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، چهلوهفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با نگاهی به نمایشگاه نقاشی «نور هدی نور حسین است و بس» عبدالحمید قدیریان و با حضور محسن سلیمانی مدرس نقاشی و گرافیک در دانشگاه، شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما، عبدالحمید قدیریان نقاش و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست، در سالن سلمان هراتی برگزار شد.
در این نشست که با موضوع «خروج از ظلمات به نور» برپا شده بود، شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما گفت: مفهومی بودن نقاشی کشور ما، در منطقه بینظیر است. ما در تاریخ، نقاشی مفهومی که به بحث مهدویت و جلوه نور الهی بپردازد، نداریم و یا کم داریم.
این نویسنده و کارگردان سینما به این نکته اشاره کرد که سبک و نحوه انتقال مفهوم در آثار قدیریان به گونهای است که مخاطب حقیقتی را کشف میکند.
محسن سلیمانی مدرس نقاشی و گرافیک در دانشگاه، عبدالحمید قدیریان را به مثابه گنجی معرفی کرد که در حیطههای مختلف از جمله فیلمسازی، طراحی صحنه، گریم، نقاشی و…. تسلط زیادی دارد. وی گستردگی توانایی و علم قدیریان را تا حدی دانست که شایسته لقب حکیم را بتوان به او گفت.
قدیریان در آثارش سیر و سلوک و معرفتی الهی دارد
وی در ادامه به عناوین نمایشگاههای قدیریان اشاره کرد و گفت: این هنرمند در آثارش سیر و سلوک و معرفتی الهی داشته و در تمام آثارش به صورت کامل به جایگاه انسان میپردازد.
وی در ادامه هفت وادی عشق عطار را در آثار قدیریان تحلیل کرد.
در بخش دیگری از این جلسه شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما به تابلوی حضرت ابوالفضل و چگونگی انتقال فضای حضور قمر بنیهاشم در القمه در حالی که سوار بر اسب است و نوری به فرم انسانی نماد (فاطمه زهرا (س)) در نخلستان ناظر بر صحنه است، اشاره کرد .
وی در ادامه به تابلوی نقاشی «کوچکترین سرباز» که حضرت علی اصغر (ع) را نشان می¬دهد پرداخت، که به بحث تولد انسان و معنویت موجود در کربلا، بدون ترسیم صحنه خون و شمشیری که در روز عاشورا به وقوع پیوست، اشاره کرد.
هنر پدیدهای خدایی است
بحرانی در ادامه یکی از مشکلات انسانها را توجه به ظواهر و بیتوجهی نسبت به روح دانست و افزود: کار هنر این است که لایههای پنهان حقیقت را نشان مخاطب دهد. هنر پدیدهای خدایی است و خلق کار خداست و تنها زرنگی و هوشمندی هنرمند این است که سلیقه خود را کنار بگذارد تا خداوند آنچه را که باید ترسیم نماید.
در ادامه این جلسه عبدالحمید قدیریان گفت: خداوند برنامه رفتن به سمت ظهور را آغاز کرده، که لازمه اجرای آن نورافشانی است. نورالله در نظام الهی فعال است و نگاه کردن به آن، ظرایف زندگی را نشان داده و به آن هویت میدهد و در محضر نورالله فردی چون من هیچکاره است؛ من صرفا چون نقاشی میدانم تلاش کردم آن ظرایف دیداری را و آن لحظهها و وقایع را که دیدم، به تصویر بکشم.
وی انقلاب را برای خداوند یک مرحله از رفتن به سمت ظهور دانست و تاکید کرد: خدا نورش را به واسطه امام زمان بر ایران تاباند، به گونهای که در اتفاقها و لحظههای مختلف تجلی یافت؛ برای مثال اربعین را با نور ایجاد کرد که متاسفانه ما به آن بهعنوان یک راهپیمایی زیارتی نگاه می¬کنیم و این در حالی است که خداوند انتظار دارد تا ما در این صحنه با نور او آشنا و از آن بهره ببریم.
قدیریان یادآور شد: اینکه چرا خدا در جبهههای دفاع مقدس به ما نور را نشان داد و بعد در اربعین ما را با نور درگیر و همراه کرد، به این دلیل است که همزیستی با نور داشته باشیم تا در صحنههای پیشرو از آن بهعنوان یک سلاح استفاده نماییم. بر همین اساس من به عنوان نقاش متعهد تلاش کردم در حد فهم خود به نور بپردازم و خطر پیش رو را به مخاطبانم بازگو کنم.
همپای نور بودن اهمیت دارد
وی مشکلات فرهنگی کشور را به عدم باور مسئولان به قرار داشتن در موقعیت جنگی دانست و تاکید کرد: من در نمایشگاهم یک تحقیق آیندهپژوهی را با زبان نقاشی نشان دادهام و ادعایی از منظر تکنیکی ندارم بلکه تلاش کردم تا صرفا موضوع مورد پژوهش را به تصویر در آورم.
این هنرمند با یادآوری اینکه ایران در حال مهد تکنولوژی شدن است و رسیدن به این جایگاه از برنامههایی است که خداوند طراحی کرده، گفت: در این دوره که در حال رفتن به سمت آخرالزمان هستیم، معیارهایمان باید تغییر کند. در این برهه از زمان هنرمند متعهد و پیشرو موظف به خلق تابلو در جهت روشنگری و آیندهنگری است؛ باید همپای نور بود و با آن همراه شد.
شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما استفاده از عنصر نور در نقاشیهای قدیریان را شاخص آثار این هنرمند دانست که باعث جذب روح آدمی میشود.
وی راهکار خداوند برای رهایی روح از شرک و کفر را رفتن به سمت نور معرفی کرد و در ادامه متذکر شد که کار اصلی هنرمند این است که ما را متوجه نور کند و ما ذهنی که پر از فکر، تصویر، بازی، اطلاعات اضافی است را کنار بگذاریم و به صحنههای اصلی تاریخ از منظر خداوند بنگریم.
وی ادامه داد: در نقاشی، هنرمند از یک نظر برای ما تصویری از مفاهیم بزرگ و عظیم پیشروی بشر را ترسیم میکند و این یعنی وجود انسان در برابر آینده قرار دارد و حضورش در مقابل آینده تعریف میشود.
این نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه ما در نقاشی قدیریان در حال آشنایی با نور هستیم، این هنرمند را پیش قراول در نمایش مفاهیم پیشرو معرفی کرد.
حسین عصمتی که از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بود نیز گفت: یک معنای نور برکت است و برکت نسبتی با خدا دارد. از طرفی آثار هنری یک مکاشفه است که نقاش روی تابلو آن را به ظهور و بروز میرساند.
آنچه مهم است اهمیت پرداختن به هدف شهدا است
وی یادآور شد: ما در عالم طبیعت همه چیز را با نور میبینیم و آنچه در تابلوها بروز میکند، زیبایی است. همچنین برکت و جلوهای که خداوند در صحنه واقعه دارد توسط یک استاد با فضاسازی و رنگ جلوهگر میشود و به ما میرسد.
قدریریان نیز در پایان این جلسه به این نکته تاکید کرد که وقتی درباره هنر انقلاب صحبت میشود، نباید بیش از حد به فرم توجه کرد، بلکه آنچه در این میان مهم است، اهمیت پرداختن به هدف شهدا است.
انتهای پیام/
نظر شما